Filmen Shine, recension.

Tog en paus i skrivandet och såg en film med mamma.
En sjukt bra film! Shine hette den.
---
Kort summering av själva filmen:
En sann berättelse om ett ungt geni som får en skakad uppväxt.
David Helfgott föds i en fattig familj i Australien.
Redan tidigt i hans liv uppvisar han en enorm musikalisk begåvning,
han är en mycket duktig och kreativ pianist.
Tyvärr har David en far som vill styra honom med järnhand,
vilket gör att han efter att ha blivit erbjuden ett stipendium på en musikskola
blir tvungen att välja mellan musiken och familjen.
David själv tycker att detta är idioti och fortsätter spela sin musik
vilket medför att familjen vänder honom ryggen.
I och med detta förändras hela Davids värld och han glider sakta in i galenskap..
---
Under femton år är han ett bortglömt geni,
enda tills han dyker upp på en pianobar och visar
börjar spela. Till en början med tror publiken att han
bara är en dåre, men när han sedan sätter sig vid pianot
visar det sig att han faktiskt är ett musikaliskt geni.
Här börjar Davids väg tillbaka till de stora konserthusen..
---
Summering av egna åsikter:
Jag blev grymt imponerad. Som vanligt hade mamma hyrt en massa dramafilmer.
Det första jag tänkte var "En massa skit, som vanligt!".
Men åh, så fel jag hade!
Jag fängslades direkt och kunde inte slita mig från filmen.
Känslorna rinner över, glädje, sorg och ilska beblandas och
ger tittaren en grym upplevelse.
---
Shine får 4 av 5 snabel-an. @@@@-@

Kommentarer
Postat av: Sofie

Nu blev jag väldigt sugen att se den, tror jag sett den innan och tyckt om den!

Så blir nog se den imorgon.

2010-10-18 @ 22:13:31
URL: http://scookie.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nu blev jag väldigt sugen att se den, tror jag sett den innan och tyckt om den!

Så blir nog se den imorgon.

2010-10-18 @ 22:14:19



Namn?

E-postadress?

What's on your mind?

Kom ihåg mig?
Trackback