Tibetansk spaniel.

Hur mycket vill jag egentligen ha hund?
Nu har jag under en lång period suttit och funderat över hur pass mycket jag vill ha hund.
Jag har insett att jag inte vill leva utan en.
Det känns skitjobbigt att inte ha någon att bara vara med när man är ensam
eller att gå ut och gå med när man har tråkigt eller bara gå ut och gå med för att göra sin lilla hund glad.
Därför så måste jag ha hund!

Vilken ras passar mig?
När jag kom fram till att jag verkligen ville ha hund så började jag leta runt efter olika raser och läste om alla möjliga för att hitta någon som verkade passa mig bra. Jag kom efter en lång tid fram till att en Tibetansk spaniel antagligen skulle passa mig perfekt. Läs gärna nedan om du är intresserad av min framtida familjemedlem! :)


Taget från Wikipedia, om den tibetanska spanieln:

"Tibetansk spaniel är en hundras som tillhör gruppen sällskapshundar. Tibetansk spaniel är en relativt liten men välproportionerad hundras av typen tempelhund. Mankhöjden ska vara ungefär 25 cm, något mindre än kroppslängden. Rasstandarden tillåter alla färger och en tibetansk spaniel kan vara vit, ha blandade färger eller till och med vara helt svart. När hunden går bär den svansen som en plym över ryggen. Andra kännetecken är en stolt hållning och en ymnig man på bröstet.

Den tibetanska spanieln är en liten, pigg och ivrig hund. Den är glad och självsäker till sättet och är mycket trogen till sin ägare. Hunden kan vara lite försiktig mot främmande människor. Den tibetanska spanielns huvud är litet jämfört med kroppen. Nosen skall helst vara svart. Ögonen är mörkbruna, klara och livliga. Ögonen sitter rätt lång från varann. Ögonvitan får inte synas. Den tibetanska spanieln försöker alltid titta förbi främlingar.

I sitt hemland, Tibet, var den tibetanska spanieln en respekterad klosterhund. Dess päls är kortare än sina släktingars, den tibetanska terriern och lhasa apso, så man räknar med att den tibetanska spanieln var en inomhushund. Den tibetanska spanieln användes som vakthund i klostren på grund av sitt vakande sätt, och detta är också idag ett typiskt drag för de tibetanska spanielarna. Den låg på klostrets murar och varje gång en främling sågs skällde hunden till. Ännu idag så söker sig de tibetanska spanielarna till ett högt ställe, som ett fönster eller på höga stenar, för att hålla öga på omgivningen. Den tibetanska spanieln användes också i böneborden. Den var högt respekterad och därför sålde man inte den tibetanska spanieln, istället kunde man ge den i gåva."

Wikipedias bild på en tibetansk spaniel.

(Ej min bild, tagen från Wikipedia. Bio-Bios heter uppfödaren/kenneln tror jag i alla fall.)


Uppfödare?
När jag bestämt mig för ras så kom ett av de enligt mig viktigaste besluten. Val av uppfödare. För mig är det väldigt viktigt att uppfödaren har lika värderingar och syn på hundars uppfostran och mycket annat. Jag började se mig omkring på nätet efter uppfödare i Göteborgstrakten eller åtminstone i Västra Götaland. Jag kontaktade flertalet för att se vilka som var intresserade och vilka som hade planerat en kull nu i vinter eller fram till våren.

Jag fick nu bra kontakt med framförallt två uppfödare.
Den ena var ---> http://www.kenneltwistnshout.se/34041096
Och den andra var en som jag inte hittar hemsidan till längre..

Anledningen till att jag inte hittar hemsidan till den andra uppfödaren och kenneln längre är för att jag antagligen fokuserat och lagt mest tid på den första.

Hälsa på
Nu på onsdag så är det dags för det första besöket och jag är supernervös! Ska bli riktigt roligt att få träffa en tibbe (som de kallas till vardags) i verkligheten. Jag ska ta med mig Sofie (min syster) då Simon (min sambo) inte hade tid. Vi ska träffa tiken som är dräktig och som ska ha valpar nu i vinter någongång. Ada heter hon.
Undra nu hur det kommer gå.. Jag tror i alla fall att det kommer att gå utmärkt!
Ska bli kul att få träffa uppfödaren Helena med och prata lite mer med henne! :)



Men nu så ska jag nog ta mig en cykeltur med Simon till Västra långvattnet och bara njuta av det underbara vädret innan solen går ner. Ta med kameran och ta lite fina bilder!

Men en fråga innan jag går.. Tycker ni att jag ska köpa hund?
Jag kommer faktiskt ha mycket tid över till den och jag känner att jag verkligen saknar det..


Aja, vi hörs! :)

Kommentarer



Namn?

E-postadress?

What's on your mind?

Kom ihåg mig?
Trackback