Min hälsa och livsstil

Det är många som har frågat om vad jag har förändrat i mitt liv
sedan jag bestämde mig för att gå ner i vikt.
Jag tänkte att jag nu ska berätta lite om det för er.
---
Träning
Här har det skett stora förändringar kan jag lova.
Från att ha vart ute och gått en till två gånger i veckan styrde jag om till att
träna fem till sex gånger i veckan. Jag lägger stor vikt vid att variera min träning,
det blir ofta tre till fem olika sorters träning i veckan.
De olika träningsmetoderna jag använder mig av är följande:
- Fettförbränningspass på bandet på gymmet.
För att genomföra detta finns det lätta inställningar på bandet du kan
ställa in som passar dig. Först väljer du fettförbränning, sedan väljer du vikt,
därefter väljer du svårighetsgrad på passet (numera brukar jag köra på 9 av 10)
och till sist väljer du tid (i mitt fall väljer jag 45 minuter).
- Simning på Lundbybadet.
Skonsam träning för kroppen. Jag brukar simma i minst 45 minuter.
- Snabb promenad utomhus.
Skitbra fettförbränning, se bara till att du inte segar och
går över till att spatsera istället för att powerwalka.
- Spinningpass på Fysiken.
På måndagar och vissa andra dagar erbjuder Fysiken
(anläggningen där jag tränar) spinningpass som pågår i en timme.
Riktigt härlig och stenhård träning!
- Andra pass, exempelvis Afropowerdance.
Detta sker dock inte lika ofta för min del då jag kan tycka att dessa
pass är lite korta och ibland ligger på jobbiga tider som inte passar mig.
---
Tips gällande träningen
Här kommer några punkter jag tycker är viktiga att nämna angående träningen:
- Klädsel: Klä dig bekvämt och i kläder du trivs i.
Detta gör träningen både roligare och enklare.
Att till exempel ha en BH somskaver kan förstöra ett helt träningspass.
- Vatten: Ha ALLTID med dig en vattenflaska, annars kan det vara så att du
behöver avsluta ditt pass tidigare än du tänkt bara för att du inte orkar.
- Inre bilder: För mig fungerar det skitbra att ha en inre bild i huvudet
när jag tränar.  Jag brukar föreställa mig själv som när jag vägde som mest
och fokusera på att "sådär ska det aldrig bli igen". Du behöver din morot!
- Måttband eller våg: Detta är väldigt individuellt.
Vissa föredrar vågen medan andra föredrar måttbandet.
Jag tycker personligen egentligen att det bästa är måttbandet eftersom du ibland
förlorat fett men byggt muskler. Din fettförbränning syns alltså inte alltid på vågen.
Däremot måste jag erkänna att jag använder mig av vågen, mest på grund av gammal vana.
- Stretching: Glöm aldrig av det, oavsett vad du gjort.
Du kommer att ångra det om du inte gjort det!
- Återhämtning: Ha alltid något med dig att stoppa i dig efter träningen.
Här tycker jag att det är individuellt vad man väljer.
Det absolut viktigaste är att du får i dig något, vad det än må vara.
---
Kost
Här måste jag först säga att det är väldigt viktigt att du inte BARA
satsar på träningen. Man kan inte välja antingen nyttigare kost eller träning,
i alla fall inte om man verkligen vill gå ner i vikt och gärna i snabb takt.
Såhär ser min kost ut, detta äter jag:
- Olika sorters kött: I stort sett all sorts nötkött, kyckling, fisk & skaldjur.
- Grönsaker: Alla sorters grönsaker du kan tänka dig.
Jag varierar mellan att wooka, koka och gratinera.
- Frukt och bär: All sorts frukt du kan tänka dig.
Dock försöker jag äta mer av den frukt som har minst kalorier.
Alla bär funkar bra, blåbär är extra bra! ;)
- Nötter och rapsolja: Det är viktigt att få i dig fett,
men då ska det vara rätt sorts fett.
Här räknas även fet fisk in. Tänk dock på att äta nötter med måtta.
- Mejeriprodukter: Minimjölk, lättyoughurt och kesella.
- Sädesslag: Sporthavregryn och välling gjord på bland annat vete.
- Ägg.
Där har ni det. Thats what I eat!
Minimajs är en favorit hos mig, om jag bara är sugen på något litet.
---
Tips gällande kosten:
- Sötsuget: Om du känner dig sötsugen så finns det
alternativ till sötsaker såsom frukt och bär.
Gör en smoothie eller en fruktsallad. Funkar faktiskt riktigt bra!
- Tidsbrist: Ibland känns det som att man inte hinner laga nyttig mat.
Där har du fel, du måste bara ha lite fantasi.
Gör en smoothie och släng i lite havregryn och äpple, koka ett ägg. Det räcker!
- Alkohol: Det går faktiskt att dricka och samtidigt gå ner i vikt,
dock inte i för stora mängder och för ofta.
Jag dricker en gång i veckan eller varannan vecka och går fortfarande ner i vikt.
Vitt torrt vin är jättebra!
---
Slutligen..
Allt detta jag skrivit är sådant som funkar för mig, det behöver inte att
det kommer att fungera lika bra för dig. Gå på magkänsla och läs, läs, lääs!
Det är de bästa tipsen jag kan ge. 
Lycka till ;)

Kommentarer



Namn?

E-postadress?

What's on your mind?

Kom ihåg mig?
Trackback