Fördomar

Det är dags att lära sig nu.
Dags att lära sig att världen är full av de där j*vla fördomarna.
Så är det bara! Vi alla har dem. Därför är det också dags att
sluta sura över det faktum att du inte alltid kan vara dig själv
i alla lägen. Varför är det så viktigt att alltid se ut på ett visst sätt?
Jag ser det faktiskt som ganska korkat att gå med en kortärmad t-shirt
om du har en stor tatuering på överarmen eller att låta alla piercingarna
sitta inne eller att måla dig lika svart som du brukar när du går på
arbetsintervju. Do you wanna make a statement? Det ger dig inget jobb, sorry.
Tyvärr så har inte människorna uppväxta på 80- och 90-talet vanligen
chefsposterna på företagen. Det är de lite äldre som inte vuxit upp med
tatueringar på samma sätt (förutom på sailors och kriminella) eller
piercade kroppar. För dem är det något ovanligt och något de har okunskap kring.
Och som jag brukar säga.. Okunskap föder fördomar.
Visst kan vi predika och förklara vad våra tatueringar står för,
men det är fortfarande ofta svårt att lära en gammal hund att sitta.
---
Hur jobbigt kan det vara att klä sig hyfsat oprovocerande?
Jag menar absolut inte att du ska ändra på dig helt och hållet.
Trivs du med att klä dig annorlunda ska du göra det,
men inte när du ska på arbetsintervju, det ger dig faktiskt mindre
chans till att få jobbet. Jag brukar ta ur mina piercingar, dölja min tatuering
och klä mig i kläder jag vanligen inte gör. Tyvärr, men så är det samhället ser ut.
Så sluta sura och lev med att du kommer att få anpassa dig
i ett par år till. Du överlever, jag lovar.

Tyvärr så fungerar inte detta ute på arbetsmarknaden.
Lär dig att leva med det!


Kommentarer
Postat av: Zeb

Håller med dig att man inte behöver ge upp sig själv för att man iklär sig en "arbetsuniform". Jag skulle nog säga att ni 80 och 90-talister har en liten uppförsbacke. Ni har blivit uppfostrade till att vara självständiga, vara den ni är och för att citera en barnprogramsledare (grynet tror jag hon kallas) "ta ingen skit" blir till en nackdel då man ska ta sig in på arbetsmarknaden.



Hela vårt samhälle är uppbyggt på koder på gott och ont...

2011-02-01 @ 22:13:18
Postat av: sofie

Riktigt bra sagt syster! =)

2011-02-01 @ 22:18:43



Namn?

E-postadress?

What's on your mind?

Kom ihåg mig?
Trackback