Knivskuren kvinna och smog i Shanghai

ÄNTLIGEN färdig med min tenta.
Jag har tittat igenom den en sista gång och redigerat småsaker.
Det känns som att en stor tyngd har lyfts från mitt bröst!
---
Har nu sedan jag blev klar med tentan suttit och druckit lite kaffe samt
läst lite på GP. Såg två artiklar som intresserade mig ganska mycket.
Den första hette:
Kvinna knivskuren på Hisingen
- Tydligen skall en kvinna blivit knivskuren i låret och armarna
igårkväll på Hisingen. Jag var förf*n på Hisingen igår!
Det verkar tydligen ha skett ganska nära där jag befann mig dessutom.
Jag hade ju trott att det skulle handla om Biskopsgården eller nått liknande
men ikke! Fyf*n vad obehagligt. Från och med nu ska jag börja tänka
på vilka tider på dygnet jag vandrar omkring i det området..
Den andra hette:
Smoggen skymmer Shanghai
- Under förra året så hade Shanghai en världsutställning.
Alldeles efter att jag och Simon åkte hem därifrån så skulle den sätta igång.
Tydligen så stängde kineserna ner massvis med smutsiga industrier för
att Shanghai skulle visas ur sin bästa sida och för att man skulle bli av med smoggen.
Jag kommer ihåg hur starkt jag reagerade på smoggen när jag var i Shanghai
första gången, april 2009. Det såg förj*vligt ut! Man kunde inte se speciellt långt alls.
Hur som helst så har tydligen kineserna nu satt igång alla industrierna igen sedan
utställningen tog slut den den sista oktober förra året och nu ser det lika
illa ut i luften igen som före världsutställningen.
Tydligen ligger Shanghais föroreningsnivå på 370, medan bra luft ska ligga mellan
50-100. Det är ju heeelt sjukt! Jag hoppas att de inser vad de gör snart
och gör något åt det. Om man är ett så pass otroligt snabbt växande land så har
man därmed ett mycket större ansvar att ta hand om naturen och miljön.
Kina - skärp er!
Båda dessa artiklar läste jag på GP.se.

Kommentarer



Namn?

E-postadress?

What's on your mind?

Kom ihåg mig?
Trackback